Wycieczka w Góry Świętokrzyskie

W dniu 5 października uczniowie Naszej szkoły z klas 4-8 uczestniczyli w wycieczce w Góry Świętokrzyskie. Sam termin wyprawy okazał się strzałem w dziesiątkę.  Święta Katarzyna przywitała nas słoneczną pogodą i przede wszystkim pięknymi widokami  przyrody na terenie Świętokrzyskiego Parku Narodowego.

W pierwszym etapie naszej przygody musieliśmy się zmierzyć z malowniczym szlakiem oznaczonym kolorem czerwonym, który wiódł na szczyt  góry Łysica. Jego położenie na wysokości prawie 614 metrów n. p. m. oraz dystans jaki musieliśmy pokonać był dla uczniów wyzwaniem z którym świetnie sobie poradzili. Pomimo pierwszych oznak zmęczenia i zniechęcenia które pojawiło się na twarzach kilku wytrawnych młodych wędrowców, wszyscy bezpiecznie dotarli  do celu. A tutaj mogliśmy odpocząć w sąsiedztwie skalnych gołoborzy otoczonych jodłowo-bukowym lasem. Delektując się malowniczymi widokami jednocześnie z zaciekawieniem słuchaliśmy opowieści Pana Przewodnika na temat lokalnej przyrody. Wreszcie, po uświadomieniu sobie, że w otaczających nas lasach puszczy jodłowej żyje 187 gatunków pająków podjęliśmy decyzję o powrocie i realizacji kolejnego wyzwania.

Druga część wycieczki skierowała nas do Klasztoru dawnego opactwa Benedyktynów położonego na Łysej Górze. Wejście na szczyt doświadczonych młodych adeptów wędrówek górskich nie sprawił większego problemu. Po dotarciu rozpoczęliśmy zwiedzanie przenosząc się w czasie o kilka stuleci wstecz, zapoznając się z bogatą historią Świętego Krzyża. Dowiedzieliśmy się że to miejsce kilka razy odwiedzał nasz król Władysław Jagiełło, a nazwa gór „Świętokrzyskich” pochodzi od relikwii przechowywanych w tabernakulum tutejszego klasztoru, które wg legendy miał ofiarować węgierski królewicz zaproszony przez Bolesława Chrobrego. Poznaliśmy również tragiczne losy zespołu klasztornego od okresu rozbiorów, kiedy to obiekty na Świętym Krzyżu zamieniono na więzienia, aż do czasów II wojny światowej w czasie której okoliczne tereny stały się miejscem eksterminacji ludności polskiej i jeńców radzieckich.

Uczniowie zwiedzili także wnętrza kościoła przyklasztornego, Kaplicę Oleśnickich z relikwiami krzyża, odwiedzili krypty grobowe, a także muzeum prowadzone przez Zgromadzenie Misjonarzy Oblatów zawierające „egzotyczne” eksponaty, otrzymane podczas pełnionych misji w różnych zakątkach Świata.

Na koniec, nieco zmęczeni ale uśmiechnięci uczniowie pełni całodziennych wrażeń,  chcąc zachować w pamięci miejsca które mieli okazję poznać, ruszyli na zakupy  pamiątek „z Gór Świętokrzyskich”….